Prenumerationsvillkor för Populär Historia

Så här fungerar din prenumeration
Populär Historia ges ut av Bonnier Publications International AS och levereras av Populär Historia. Tidningen skickas ut portofritt på utgivningsdagen och utkommer 14 gånger om året. Om det ingår en extra vara i ditt erbjudande, skickas denna separat ca två veckor efter att vi har registrerat din betalning, om inget annat anges i erbjudandet. Det är fråga om en tillsvidareprenumeration. Prenumerationserbjudanden gäller inte i utlandet.
Om du är under 18 år behöver vi en skriftlig beställning med förälders/vårdnadshavares underskrift. Reklam från Populär Historia och våra samarbetspartner i form av lösa och fasta insticksblad kan förekomma och betraktas som en del av tidningen och kan inte väljas bort.
Populär Historia förbehåller sig rätten att inte genomföra din beställning om detta anses nödvändigt baserat på en kreditbedömning och/eller tidigare engagemang hos Bonnier Publications International AS.
Inflationsjustering
Populär Historia höjer din prenumerationsavgift med upp till 8 % varje år för att täcka inflationskostnader. Övriga prishöjningar aviseras enligt avsnittet ”Prisändringar” nedan.
Prisändring
Populär Historia kan komma att genomföra prishöjningar på din prenumeration om syftet är att tillgodose:
- Ökade kostnader på grund av förändringar i produktionskostnader, drifts- och administrationskostnader och/eller ökade skatter, skatter eller avgifter (t.ex. förändrade kostnader för papper och distribution).
- Marknadsutveckling, inklusive förändringar i konsumenternas preferenser, utbud och efterfrågan.
- Lagstiftning, beslut eller praxis från domstolar, administrativa myndigheter eller klagomålsnämnder.
Vid betydande prishöjningar kommer du att få ett individuellt meddelande via e-post, sms, tidningens kolofon eller brev minst 1 månad innan ändringen träder i kraft. Om du inte vill acceptera prishöjningen måste du säga upp din prenumeration genom att meddela Populär Historia. Om du inte säger upp din prenumeration anses du ha accepterat prishöjningen.
Populär Historia kan genomföra prissänkningar när som helst utan föregående meddelande.
Villkorsändring
Populär Historia kan ändra dessa prenumerationsvillkor av följande skäl:
- Behov av att anpassa våra tjänster, inklusive omstrukturering eller ändring av prenumerationstyper.
- Affärsmässiga skäl, t.ex. relaterade till Populär Historia:s administration av abonnemangsavtalen.
- Utveckling av marknaden.
- Lagstiftning, beslut eller praxis från domstolar, administrativa myndigheter eller klagomålsnämnder.
Vid väsentliga ändringar av prenumerationsvillkoren kommer du att få ett individuellt meddelande via e-post, sms, tidningens kolofon eller brev minst 1 månad innan ändringen träder i kraft.
Om du inte vill acceptera ändringen av prenumerationsvillkoren kan du alltid avsluta din prenumeration. Om du inte säger upp din prenumeration anses du ha accepterat ändringen.
Populär Historia kan utan föregående meddelande göra ändringar som inte innebär försämringar, ändringar som innebär förbättringar för dig eller ändringar som endast innebär mindre språkliga korrigeringar som inte påverkar din prenumeration.
Så här fungerar en beställning av presentkort
Leverans av tidningar som har beställts via presentkort stoppas automatiskt när den sista tidningen i det beställda antalet har skickats. Köp som görs med presentkort omfattas därför inte av prenumerationsvillkoren.
Betalning
Vid betalning med betalkort kommer du att registreras för automatisk betalning. Betalning för introduktionserbjudandet sker vid beställning. Betalningen för din prenumeration kommer sedan att dras från ditt kort på utgivningsdagen. Du ansvarar för att uppdatera dina betalningsuppgifter om ditt betalkort spärras eller slutar gälla. Gå in på kundtjanst.nu eller kontakta kundtjänst på telefonnummer 08-555 454 00. Om ditt kreditkort inte kan debiteras, kommer betalning för din prenumeration att debiteras via betalkort och en administrationsavgift kommer att debiteras för denna betalningsmetod.
Om du har valt att betala din prenumeration med inbetalningskort måste betalningen göras via inbetalningskortet som medföljer tidningen. Observera att det tas ut en administrativ avgift i samband med betalning. För att undvika denna avgift kan du anmäla din prenumeration för automatisk kortbetalning via kundtjanst.nu.
De vid var tid gällande avgifterna framgår av översikten ”Våra avgifter” som du hittar här: kundtjanst.nu/vaara-avgifter-sv/
Vid utebliven betalning skickas betalningspåminnelser med avgift enligt vid var tid gällande lagstiftning. Populär Historia tar ut en påminnelseavgift för varje betalningspåminnelse, dock skickas maximalt tre påminnelser för samma faktura. Vid fortsatt utebliven betalning kommer ärendet att överlämnas till extern inkassobyrå.
Om du returnerar en tidning eller inte tar emot den från posten innebär det inte att du slipper betala.
Ångerrätt
Du kan enligt konsumentköplagen ångra det ingångna avtalet utan motivering inom 14 dagar. Ångerrätten upphör 14 dagar efter den dag du mottagit din första tidning. Om du önskar säga upp avtalet måste du meddela oss detta.
Detta kan göras genom att logga in på kundtjanst.nu, där du kan skicka ett e-postmeddelande till oss med information om din uppsägning under menyalternativet ”Kontakta oss”. Du kan också använda formuläret längst ner i dessa prenumerationsvillkor. Ångerrätten gäller om du skickar oss ditt meddelande innan tidsfristen löpt ut.
Om du redan mottagit tidningen, ska du returnera den till oss utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter det att du meddelat oss att du vill utnyttja din ångerrätt. Du måste själv betala kostnaderna (porto) för returneringen av tidningen.
Om du utnyttjar din ångerrätt, återbetalar vi alla inbetalningar du har gjort till oss. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar från det datum då vi fick ditt meddelande om att du vill ångra det ingångna avtalet. Vi kan komma att hålla inne återbetalningen tills vi har fått tillbaka tidningen och eventuella extra artiklar.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas i samband med att du upprättar en prenumeration behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy, som du kan läsa om på bonnierpublications.com/personuppgiftspolicy.
Ändringar i abonnemanget
Ändringar såsom adress, e-postadress, byte till automatisk kortbetalning etc. kan enkelt göras på kundtjanst.nu. Ändringar av leverans- och e-postadresser träder i kraft omedelbart. Observera att det är ditt ansvar att informera oss om adressändringar – vi får inte denna information automatiskt. Om du inte har fått tidningen på grund av en glömd adressändring, vänligen meddela oss så skickar vi ett nytt exemplar till dig mot portokostnad.
Uppsägning
Efter att introduktionserbjudandet har gått ut fortsätter prenumerationen som en tillsvidareprenumeration och kan avslutas när som helst före utgången av den aktuella betalningsperioden. Du kan säga upp din prenumeration genom att ringa Kundtjänst på tel. 08-555 454 00 måndag-fredag 8-18, på kundtjanst.nu eller genom att skicka ett e-postmeddelande till kundtjänst. Om du har mottagit första tidningen i din betalningsperiod eller om första tidningen är på väg till din adress, träder din uppsägning i kraft efter att du har mottagit samtliga tidningar i betalningsperioden. Om du har några frågor angående vår hantering av din uppsägning ska du kontakta Kundtjänst. Utebliven betalning eller vägran att ta emot en tidning betraktas inte som en uppsägning.
Om din prenumeration sägs upp av tredje part via fullmakt, ska uppsägningen innehålla följande information: prenumerationsnummer, ditt namn, adress och titeln på den tjänst du prenumererar på. Om vi saknar information kommer vi att kontakta dig.
Kontakt/självbetjäning
Du kan enkelt kontakta Populär Historia via kontaktformuläret på kundtjanst.nu eller via telefon på 08-555 454 00, måndag–fredag 8–18, om du vill ha personlig service. Du kan också ringa vår automatiska dygnetruntservice utanför öppettiderna. Du kan även skicka ett mejl till fragor@bonnier.dk med information om vad ditt ärende gäller, samt prenumerationsnummer och dina kontaktuppgifter.
Reklamation
Ett skriftligt klagomål kan skickas till Populär Historia på fragor@bonnier.dk. Om du inte är nöjd med vår hantering av din reklamation kan Konsumentverket kontaktas på konsumentverket.se eller Konsumentverket/KO, Box 48, 651 02 Karlstad.
Bonnier Publications International AS
Momsreg.nr. SE-502061415101.